اعلام آمادگی سازمان ثبت اسناد برای تثبیت مالکیت منابع طبیعی

معاون قوه قضائیه گفت مقابله با فساد از چالش های جدی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است و در کشور ما نیز از دغدغه های جدی و چالش های بسیار مهم می باشد

معاون قوه قضائیه گفت: مقابله با فساد از چالش های جدی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است و در کشور ما نیز از دغدغه های جدی و چالش های بسیار مهم می باشد.

 احمد تویسرکانی در شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان، اظهار کرد: جلوه‌های فساد متفاوت و متعدد است و موضوع این جلسه شاید مرتبط با موضوع مهم مقابله با فساد است.

وی ادامه داد: مقابله با فساد از چالش های جدی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است و در کشور ما نیز از دغدغه های جدی و چالش های بسیار مهم می‌باشد.

وی بیان کرد: در تصرفات نابهنجار، تغییر کاربری ها و تهدید سرمایه های عظیم کشور تردید نداریم و امروز قوانین متعددی در کشور وضع شده و در مقدمه آنها توضیح داده شده که فلسفه حفظ اراضی زراعی، باغات و اهمیت آن در استقلال کشور است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: حفاظت از اراضی و حقوق بیت المال و سرمایه های ملی نیز بخش دیگر مقدمه قوانین است که بر پدیده ها و تبعات بعد از آن نیز تاکید دارد که منجر به سلول های سرطانی و شکل گیری در اجتماع شده و بسیاری از شهرهای ما امروز گرفتار آن هستند.

وی افزود: حاشیه نشینی و معضلات آن در مراکز استان ها همواره از دغدغه های مهم مسوولان استان و کشور بوده و خوشحالیم که در استان کرمان با نگاه مدیریت استان و دستگاه قضایی و سایر نهادها، این مسئله مهم مورد توجه قرار گرفته و به شکل اصولی در مسیر حل شدن است.

وی تاکید کرد: اگر یک افق دوردست را نبینیم و با روزمرگی، تصمیمات عجولانه و مقطعی کار را انجام دهیم، نمی توانیم نظم را داشته باشیم.

تویسرکانی بیان کرد: امروز پیچیدگی امور اقتضای آن را دارد که استراتژی و نقشه راه مناسب در دستیابی به هدف داشته باشیم و اگر مسیر درستی برای رسیدن به هدف نداشته باشیم، اتلاف وقت و هزینه است و متاسفانه تجارب زیادی در این زمینه داریم.

وی اظهار کرد: گاهی اشتباه در تشخیص هدف و انتخاب راه نادرست ما را متحمل هزینه‌های بسیاری کرده و در برخی موارد از هدف دور شده‌ایم.

وی تصریح کرد: امروز شاهد ایجاد سکونت گاه های فراوان و مشکلات امنیتی و اجتماعی ناشی از آنها هستیم و عدم اقدام نسبت به این معضلات در آینده موجب توسعه بیش از پیش مشکلات خواهد شد.

تویسرکانی بیان کرد: جای خوشحالی است که این اهتمام و فهم مشترک در مدیران استان کرمان برای حل این معضل وجود دارد و از تحمیل هزینه های بزرگ تر به جامعه و مردم پیشگیری می کنند.

وی گفت: نظام و جامعه باید یک روزی برای حل این معضلات از جمله حاشیه نشینی، زمین‌خواری و ... تصمیم بگیرد و امروز مدیران استان بهای این امر را می پردازند و کار مهم و ارزشمندی است.

معاون قوه قضائیه اظهار کرد: اراده و اهتمام، موجب حل همه این مشکلات خواهد شد و نباید از دیدگاه دیگران هراس داشت.

وی تصریح کرد: هر زمان اراده و همدلی و نگاه مشترک نسبت به یک پدیده وجود داشته و درست هدفگزاری شده، در انجام آن توفیقات مهمی داشته ایم و داریم.

تویسرکانی بیان کرد: مسئولیت‌های ثبت اسناد در جهت همراهی و همکاری با شماست و معتقدیم دستگاه‌ها باید با یک نگاه کلان و راهبرد درست هم افزایی و همدلی داشته باشند و پیچیدگی امور اقتضاء می کند این همکاری را داشته باشیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه مسوولیت این سازمان تثبیت مالکیت هاست، گفت: به لحاظ گستردگی فعالیت ها گرفتار حجم عظیم بروکراسی و در دراز مدت گرفتار روزمرگی شده بودیم که شاید هدفمندی موضوع فراموش شده بود و ما را به هدف نمی رساند.

وی ادامه داد: در این شرایط، بازخوانی و بازنگری در جهت رسیدن به نقطه هدف ضروری بود و امروز ساز و کاری را فراهم کرده‌ایم که بتوانیم با هزینه کمتر و سرعت بیشتر به نقطه مطلوب برسیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در زمینه تثبیت مالکیت ها این ساز و کار در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فراهم شده و به شکل جدی تقاضا می کنیم استان در همه عرصه ها نسبت به تثبیت مالکیت ها اقدام کند.

وی افزود: باید اداره ثبت استان از همه ظرفیت ها برای صدور اسناد مالکیت و تعیین حدود مالکیت های اشخاص اقدام کند و در این صورت بسیاری از جرائم و پرونده های قضایی حل شده و از بین خواهد رفت.

تویسرکانی تصریح کرد: هیچ مانعی نمی بینم که در عرصه های متعلق به منابع طبیعی ورود کرده و با همکاری ثبت اسناد کل مالکیت های دولت را ثبت کنیم.

وی بیان کرد: این آمادگی را داریم و از همه دستگاه ها می‌خواهیم در کنار همت جدی مقابله با زمین خواری و حاشیه نشینی، به بحث ساماندهی و حل معضلات قبلی بپردازند.

معاون قوه قضائیه تاکید کرد: باید با مسائلی که پدیده های زیستی و منابع ملی را تهدید می کند، با برنامه ریزی برخورد کنیم تا در آینده دچار مشکلات فراوان نشویم.

منبع : ایسنا