صدور مجوز برای نیمی از متقاضیان سقط درمانی

رئیس اداره پزشکی قانونی منطقه مرکزی تهرا گفت برای حدود نیمی از متقاضیان سقط درمانی مجوز صادر می‌شود

 رئیس اداره پزشکی قانونی منطقه مرکزی تهرا گفت: برای حدود نیمی از متقاضیان سقط درمانی مجوز صادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی اداره پزشکی قانونی استان تهران، آمنه بیک محمدی رئیس اداره پزشکی قانونی منطقه مرکزی تهران در خصوص اینکه  برای چه تعدادی از متضاضیان مجوز سقط درمانی صادر می‌شود، گفت: در این مرکز حدوداً نیمی از متقاضیان موفق به دریافت مجوز سقط درمانی می‌شوند.

وی همچنین گفت: عمدتاً مشکلات جنین شامل ناهنجاری‌های اسکلتی و ژنتیکی علت تقاضای صدور مجوز سقط درمانی است.

بیک محمدی در خصوص مراجعه افراد برای دریافت این مجوز افزود: ابتدا افراد می‌باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و پس از انجام معاینات و آزمایشات لازم و تشخیص پزشک مبنی بر لزوم انجام سقط جنین درمانی همراه با مدارک پزشکی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کنند.

رئیس اداره پزشکی قانونی منطقه مرکزی تهران در خصوص نگرانی‌های مادران باردار در مورد وجود ناهنجاری‌های منجر به سقط جنین اظهار داشت: مادری که باردار می‌شود حتماً باید زیر نظر  پزشک متخصص زنان و زایمان  یا اگر بیماری خاصی دارد تحت نظر  پزشک متخصص خودش باشد تا اگر مشکلاتی پیش آمد به سرعت تشخیص داده شود مثلا دکتر زنان و زایمان برحسب مورد یک سری آزمایشات غربالگری را درخواست می‌کند ریسک‌ها را تشخیص می‌دهد. اگر ریسک ابتلا به ناهنجاری جنین تشخیص داده می‌شود اگر ریسک بالا باشد آزمایشات تکمیلی انجام می‌شود. درضمن پزشکی قانونی به نتایج آزمایشات تکمیلی پاسخگو است نه ریسک بالا و پایین آزمایشات غربالگری. یعنی ناهنجاری‌های اسکلتی یا ژنتیکی جنین باید توسط آزمایشات تکمیلی به صورت قطعی مشخص شود.

وی افزود: همچنین اگر در خانواده و فامیل کسی کودک  دارای ناهنجاری وجود دارد بهتر است مادری که قصد بارداری دارد به مشاوران ژنتیک مراجعه و ارزیابی کند آن ناهنجاری ارثی  است یا نه؟ اگر ارثی است  نحوه توارث مشخص شود تا ریسک ابتلا جنین  به آن هنجاری مشخص شود و مورد بررسی قرار گیرد.

بیک محمدی زمان مجاز برای صدور مجوز سقط درمانی را تا 19 هفتگی بارداری اعلام کرد و گفت: بعد از 4 ماه از لقاح یا 19 هفتگی بارداری بر اساس سونوگرافی معتبر به دلیل ولوج روح در جنین، حتی در صورت وجود ناهنجاری‌های بسیار شدید امکان صدور مجوز سقط درمانی براساس قانون وجود ندارد.

وی اظهار داشت: در صورت شرایط مذکور وجود خطر جانی برای مادر هرچند که براساس قانون سقط درمانی صدور مجوز مقدور نیست ولی براساس تبصره ماده 718 قانون مجازات اسلامی جدید "هرگاه جنینی که بقای آن برای مادر خطر جانی دارد به منظور حفظ نفس مادر سقط شود ،دیه ثابت نمی‌شود "انجام سقط درمانی در مراکز درمانی وزیر نظر پزشک معالج امکان پذیر است.

منبع : تسنیم