هزار زندانی مهریه در زندانهای کشور، پرداخت وام بلاعوض به زندانیان ممنوع شد

رئیس ستاد دیه کشوراعلام کرد بیش از دو هزار زندانی مهریه در زندانهای کشور به سر می برند که قادر به پرداخت 110 سکه برای آزادی خود نیستند

رئیس ستاد دیه کشوراعلام کرد: بیش از دو هزار زندانی مهریه در زندانهای کشور به سر می برند که قادر به پرداخت 110 سکه برای آزادی خود نیستند.

 اسدالله جولایی صبح دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه در 24 سال گذشته تاکنون 75 هزار زندانی جرائم غیر عمد با کمک ستاد دیه کشور و حمایت خیرین از بند آزاد شده اند گفت: در سال 91،  9 هزار و 200 زندانی با کمک خیرین و ستاد دیه آزاد شده که مبلغ بدهی آنها حدود 900 میلیارد تومان بود.

رئیس ستاد دیه کشور با بیان اینکه هم اکنون 8 هزار زندانی جرایم غیرعمد در زندانهای کشور داریم گفت: برای آزادی این تعداد زندانی 450 میلیارد تومان اعتبار و کمک می خواهیم ولی با حمایتهای مردمی در 6 ماهه نخست سال جاری 3716 زندانی توسط این ستاد آزاد شدند که مبلغ بدهی آنها 464 میلیارد تومان بوده است.

2 هزار زندانی مهریه در کشور

جولایی تعداد زندانیان مهریه در کشور را 2 هزار نفر، زندانیان نفقه 350 نفر، زندانیان چک و سفته 4400 نفر و زندانیان دیه را 1250 نفر اعلام کرد و گفت: بر اساس قانون جدید زندانیان مهریه ای که در زندان به سر می برند باید حداقل 110 سکه پرداخت کنند در حالی که همین تعداد را ندارند.

دولت به بانکها بدهکار است پرداخت وام زندانیان مشکل دارد

رئیس ستاد دیه کشور با انتقاد از بی مهری برخی از بانکها گفت: اعتبار و بودجه ستاد دیه از سوی دولت و مجلس برای سال 92 حدود 200 میلیارد تومان بوده تا بانک ها بر اساس این اعتبار برای آزادی زندانیان وام با درصد پایین اعطا کنند ولی بانکها می گویند یا اعتبار نداریم و یا اینکه دولت آنقدر به ما بدهی دارد که نمی توانیم پرداخت کنیم.

وام بلاعوض به زندانیان تعطیل شد

جولایی با اشاره به اینکه با تصویب هیئت مدیره ستاد پرداخت وام بلاعوض به زندانیان تعطیل شده است گفت: ما اینجا پول مفت به کسی نمی دهیم و هر زندانی مستحق و جزو جرائم غیرعمد باشد از طریق ارائه تسهیلات بانکی وام بدون بهره یا با بهره 4 درصد دریافت می کند. البته اگر زندانی مستحق باشد کمیته 6 نفره ستاد تسهیلات ویژه ای برای آن درنظر می گیرد.

بانکها می توانند بخشی از جوایز خود را برای آزادی زندانیان اختصاص دهند

وی از اجرای یکی از مصوبات دولت برای ارائه تسهیلات به زندانیان خبر داد و گفت: بر اساس قانون و مصوبه دولت بانکها می توانند 5 درصد از 2 درصد جوایز خود را برای آزادی زندانیان اختصاص دهند که در این مورد با سازمان اقتصاد اسلامی و بانک تجارت قراردادی منعقد کردیم و بانکهای پاسارگاد، ملت، صادرات و ملی هم در نوبت قرارداد قرار دارند. همچنین از رسانه ها می خواهیم به بانکها اعلام کنند در این کار خیر ستاد دیه را همراهی کنند.

کمک 3 میلیاردتومانی شهروندان از طریق خودپردازها

جولایی همچنین از ارائه کمکهای مردمی در ماه محرم به ستادهای دیه خبرداد و گفت: در سال جاری 20 هزار نفر 3 میلیارد تومان از طریق خودپردازهای عضو شتاب به ستاد دیه کمک کردند. در ماه ایام عاشورا و تاسوعا هم کمکهای 100 تا 300 میلیون تومانی در ستادها ثبت شده است.

وزارت اقتصاد تا پایان اسفند 93 وقت دارد تا لایحه قانون بیمه شخص ثالث را به مجلس ارائه کند

رئیس ستاد دیه کشور با تشریح مشکلات پیش رو در تصویب و اجرای آزمایشی قانون بیمه شخص ثالث در مجلس گفت: مدت زمان اجرای 5 ساله آزمایشی این قانون 20 شهریور ماه سال جاری به اتمام رسید و ستاد دیه وقتی دید که هیچ سازمان مسئولی اقدامی برای تمدید قانون یا ارائه لایحه ای جدید انجام نداده به سرعت وارد عمل شد و توانست این قانون را تا یک سال و نیم دیگر توسط مجلس تمدید کند. اگر ستاد دیه اقدام نمی کرد قطعا قانون جدید حذف و با قانون سال 47 باید کار می کردیم.

وی افزود: بر اساس مصوبه مجلس تا پایان اسفند ماه سال 93 وزیر اقتصاد باید لایحه ای به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کند تا هر چه زودتر این قانون ثابت شود.

جولایی همچنین از توزیع کتابچه های آموزشی با موضوع تصادفات، دیه، مهریه و نفقه میان 2 میلیون سرباز و کادر نیروهای مسلح و فرهنگسراها و شهروندان خبرداد و گفت: همچنین طرح اصلاح قانون عبور و مرور را به وزارت ارشاد و شورای فرهنگ عمومی ارائه کرده ایم تا دیگر شاهد مرگ سالانه 20 هزار شهروند در تصادفات کشور نباشیم.

منبع : خبرگزاری مهر