بیانیه ستاد حقوق بشر به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی

ستادحقوق بشر جمهوری اسلامی با صدور بیانیه ای ضمن گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی از این روز به عنوان نماد مقاومت در برابر جهانی شدن فرهنگ غرب یاد کرد

 ستادحقوق بشر جمهوری اسلامی با صدور بیانیه ای ضمن گرامیداشت "روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی" از این روز به عنوان نماد مقاومت در برابر جهانی شدن فرهنگ غرب یاد کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم
و لقد کرمنا بنی ادم و حملناهم فی البر و البحر و رزقناهم من الطیبات وفضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا
ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران روز چهاردهم مرداد، مصادف با روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی را که برگی زرین در فرایند تلاش های گسترده کشورهای اسلامی برای جلوگیری از جهانی شدن و محوریت یافتن فرهنگ غربی است گرامی می دارد و آرزومند تحقق مردمسالاری دینی و حاکمیت عقلانیت اسلامی در همه کشورهای اسلامی است که نخستین شرط لازم برای دست یابی به ارزش ها و کرامت انسانی و اسلامی است .

شرایط حاکم در عرصه بین المللی و ضرورت تقویت همکاری و هماهنگی فعال در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به منظور دست یابی به ابزار و راهکارهای نشر ارتقاء و حفظ تعالی و ارزش های اسلامی در حوزه حقوق بشر و همچنین به منظور حمایت و دفاع از تصویر واقعی اسلام و نیز مبارزه علیه اهانت به اسلام و تشویق گفتگوی میان مذاهب ایجاب می کرد که روزی بعنوان "روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی" انتخاب شود تا در آن روز فرصتی برای امت اسلامی فراهم گردد تا مسلمانان بتوانند در خلال آن روز، حقوق بشر در اسلام را به جامعه جهانی معرفی کرده و در خصوص چالش های حقوق بشری جهان امروز به تبادل نظر بپردازند.از این رو گرامیداشت این روز زمینه ای در جهت معرفی منابع حقوق بشر در اسلام و تسهیل تعاملات علمی و فرهنگی با هدف مفهوم سازی در حوزه حقوق بشری از دیدگاه اسلامی را فراهم خواهد نمود.

اینک بیش از دو دهه از تدوین اعلامیه حقوق بشر اسلامی می گذرد. در پنجم اوت 1990 دولت‌های عضو سازمان همکاری‌ اسلامی ‌با ایمان به پروردگار عالم و توجه به عقیده توحید ناب که ساختار اسلام بر پایه آن است و نیز برای پاسداری از دین و جان و خرد و ناموس و مال و نسل بشر ضمن تاکید بر نقش تمدنی و تاریخی امت اسلامی و به جهت ایفای سهم خود در تلاش‌های انسانی مربوط به حقوق بشر که هدفش حمایت بشر در مقابل بهره‌کشی و ظلم بوده و تاکید بر آزادی و حقوق او و با ایمان به اینکه حقوق اساسی و آزادی‌های عمومی در اسلام جزئی از دین مسلمانان است اعلامیه 25 ماده‌ای را به تصویب رساندند که به اعلامیه جهانی قاهره معروف شد.
غرب همواره کوشیده است با نادیده گرفتن فرهنگ سایر ملل از جمله کشورهای مسلمان، ارزش های لیبرال سکولار حاکم برجامعه خود را در پوشش حقوق بشر بر جهان تحمیل کند و از این منظر، روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، نماد مقاومت کشورهای اسلامی دربرابر این زیاده خواهی و هژمونی فرهنگی و سیاسی غرب محسوب می شود.

جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته همواره ثابت کرده است که مدل و الگوی مناسبی از مردمسالاری دینی و اداره حکومت بر اساس عقلانیت اسلامی است. نمونه روشنی از دستاوردهای عظیم این انقلاب این بار با روز جهانی حقوق بشر و کرامت انسانی مقارن شده است.
این روزها مردم ایران در حال برداشت میوه شیرین مردمسالاری دینی و حاکمیت عقلانیت اسلامی در کشور خود هستند که در انتقال قدرت از طریق صندوق رأی به منصه ظهور رسیده است و این چیزی نیست جز تحققِ بخشی از حقوق شهروندی و کرامتی که ملت ما 34 سال پیش برای آن انقلاب کردند.
برگزاری انتخابات یازدهم ریاست جمهوری که بواقع یک حماسه سیاسی برای نظام اسلامی و تصدیقی بر حاکمیت خواست و اراده مردم در تعیین سرنوشت سیاسی خود محسوب می شود یک بار دیگر نشان داد که جمهوری اسلامی ایران دموکراتیک ترین کشور خاورمیانه است که سیاستمداران آن با رأی مردم از نردبان قدرت بالا رفته و با رأی آنها نیز از این نردبان پایین می آیند و این یعنی احترام به کرامت انسانی و پاسداری از حق تعیین سرنوشت آحاد ملت.

امروز ایران اسلامی در حالی آغاز دور جدیدی از مردمسالاری دینی را جشن می گیرد که متاسفانه ملت های دیگر منطقه، هنوز اندرخم یک کوچه اند و موفقیت دموکراتیک بسیار ابتدایی و اولیه به دست آمده در مصر نیز با دخالت های آشکار و پنهان آمریکا و برخی از کشورهای منطقه که بویی از دموکراسی و حقوق بشر نبرده اند به شکست انجامیده و بیم آن می رود که مجددا به آغوش دیکتاتوری نظامی مورد حمایت غرب باز گردد.

امروز غرب و متحدان آن در حالی دم از حقوق بشر و کرامت انسانی می زنند که با صراحت از کمک های مالی و تسلیحاتی به شورشیان و ترویست های سوریه خبر می دهند که در اثر جنایت های آنها در این کشور و جنگ داخلی به راه افتاده در اثر جنایت های آنها، ده ها هزار نفر کشته و میلیونها نفر آواره شده اند و آنقدر از این حمایت ها گستاخ شده اند که در برابر دوربین های تلویزیونی سینه قربانی خود را دریده و قلب او را به دندان می کشند.

امروز آمریکا درحالی خود را مدافع حقوق ملت ها و نمادی از صلح و گفتگو معرفی می کند که در آستانه روی کار آمدن رئیس جمهور منتخب مردم ایران، شدیدترین تحریم های ضدبشری و ضد انسانی علیه ملت ایران را در کنگره تصویب می کند که نشانه ای آشکار از ریاکاری ، دروغگویی و خصومت دیرینه آنها با ملت های مستقل و آزاده است.

امروز آمریکا در حالی دم از حقوق بشر، کرامت انسانی و دموکراسی می زند و برای سایر کشورهای آزاد و مستقل از جمله جمهوری اسلامی نسخه می پیچد که تشت رسوایی آنها در نقض حریم خصوصی مردم آمریکا و سایر ملل از بام دنیا افتاده است و افشاگری های صورت گرفته در این خصوص مایه شرمساری و نکبت آنها حتی در میان متحدان درجه یکشان در اروپا شده است.

یکی دیگر از اهداف تعیین روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی افزایش مشارکت فرهنگ و ارزش های حقوق بشری اسلام در گفتمان حقوق بشری جامعه جهانی و بستر سازی برای تبادل نظر پیرامون چالش های حقوق بشری جهان امروز و مشارکت بیش از پیش فرهنگ و ارزش های اسلامی در جامعه جهانی وبالمآل شناسایی نقش فزاینده مذهب در جهت غنای معیارهای حقوق بشری در عرصه جهانی و جلب توجه جامعه بین المللی به ارتباط میان اسلام و حقوق بشر و تلاش در جهت معرفی رهیافت احترام به حقوق بشر و آزادی های بنیادین مبتنی بر رویکرد مذهبی است.

ستادحقوق بشر جمهوری اسلامی ایران معقتد است که کشورهای اسلامی همه استعدادها و زمینه های لازم برای رشد و شکوفایی با تکیه بر ارزش های اسلامی و کرامت انسانی را دارد و تحولات اخیر در کشورهای اسلامی دلیل دیگری بر حقانیت شعارهای ضد استکباری جمهوری اسلامی ایران است.

منبع : خبرآن لاین