رای شماره 748 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال آیین نامه استخدامی شرکت شهرکهای صنعتی ایران

رأی شماره 748 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال آیین نامه استخدامی شرکت شهرکهای صنعتی ایران و شرکتهای تابع مصوب 6 7 1382 مجمع عمومی شرکت شهرکهای صنعتی ایران

رأی شماره 748 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال آیین نامه استخدامی شرکت شهرکهای صنعتی ایران و شرکتهای تابع مصوب 6/7/1382 مجمع عمومی شرکت شهرکهای صنعتی ایران

30/6/1394 88/705 شماره

تاریخ دادنامه: 17/6/1394 شماره دادنامه: 748 کلاسه پرونده: 88/705

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: شرکت کشاورزی سیرجان بنیاد مزرعه زرد با وکالت آقای ابوالفضل قلیخانی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند 5 ـ 3 و جدول پیوست مصوبه شماره 42 ـ 20/10/1386 شورای اسلامی شهر زیدآباد

گردش کار: شرکت کشاورزی سیرجان بنیاد مزرعه زرد با وکالت آقای ابوالفضل قلیخانی به موجب دادخواستی ابطال بند 5 ـ 3 و جدول پیوست مصوبه شماره 42 ـ 20/10/1386 شورای اسلامی شهر زیدآباد را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

«ریاست محترم دیوان عدالت اداری

با سلام و احترام اینجانب ابوالفضل جعفر قلیخانی به وکالت از شرکت کشاورزی سیرجان بنیاد (سهامی خاص) به استحضار عالی میرساند که شورای شهر زیدآباد با تصویب مصوبهای اقدام به وضع عوارض برای چاههای کشاورزی منطقه کرده است در حالی که طبق قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی٬ اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا و ارائه خدمات و کالاهای وارداتی و... بنا به تبصره 1 ماده 1 در ازای ارائه مستقیم خدمات خاص و... دریافت میشود و ثانیًا: طبق بند ج ماده 4 تنها به میزان سه درصد سهامی مصرفی آب مشترکین در حوزه شهرهاست و نه آب کشاورزی خارج از حوزه استحفاظی شهری و قوانین و مغایر جز در موارد مصرح در ماده یک را لغو و صراحت ماده 5 قانون مارالذکر برقراری هر گونه عوارض و سایر وجوه برای انواع کالاهای وارداتی و کالاهای تولیدی و خدمات موضوع ماده 4 و همچنین برقراری عوارض به درآمدهای ماخذ محاسبه مالیات را توسط شورای اسلامی شهر ممنوع کرده است و بنا به جهات فوقالذکر اخذ عوارض بدون ارائه خدمات خاص یا دریافت خارج از حوزه استحفاظی شهری فاقد مجوز قانونی است٬ لذا ابطال و نقض مصوبه مورخ 20 دی ماه 1368 شورای اسلامی زیدآباد در این خصوص مورد استدعاست.»

متعاقبًا شاکی به موجب لایحه تکمیلی شماره 88/705 ـ 14/4/1391 اعلام کرده است که:

«ریاست محترم دیوان عدالت اداری

با سلام و احترام اینجانب ابوالفضل جعفرقلیخانی به وکالت از شرکت کشاورزی سیرجان بنیاد (سهامی خاص) به استحضار عالی میرساند در تاریخ 20/10/1386 مصوبه شماره 42 شورای شهر زیدآباد٬ برخلاف قوانین و مقررات اقدام به وضع عوارض کرده است که به لحاظ ذینفع بودن موکل٬ اینجانب طی دادخواستی که منجر به تشکیل کلاسه پرونده 88/705 شده است٬ استدعای ابطال بند 5 ـ 3 و جدول پیوست مصوبه که اقدام به وضع عوارض برای موتورهای آبکشی را کرده است دارد. لازم به ذکر است که اولاً: شهرداری هیچ گونه خدماتی به موتورهای آبکشی ارائه نمیدهد که بخواهد از آنها مالیات و عوارض اضافه بر آنچه قانون وضع کرده مطالبه نماید. ثانیًا: دبی موتورهای کشاورزی هیچ ارتباطی با میزان آبدهی آنها ندارد در حال حاضر با توجه به خشکسالیهای بیش از شانزده ساله منطقه موتورها حتی یک چهارم دبی نیز آبدهی ندارند و خشکسالی جان کشاورزان را به لب رسانده و تحمل این گونه عوارض غیرعادلانه را ندارند. به علاوه همان گونه که حضرتعالی بهتر مستحضرند این گونه وضع عوارض هیچ موجب قانونی ندارد. زیرا طبق قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی٬ اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا و خدمات و ... بنا به تبصره 1 ماده ٬1 عوارض در ازای خدمات خاص آن هم به صورت ارائه مستقیم دریافت میشود. در حالی که در مانحن فیه شهرداری هیچگونه خدماتی ارائه نمیکند و قوانین مغایر٬ جز در موارد مصرح ماده یک از لغو و با صراحت ماده 5 قانون مذکور٬ برقراری هر گونه عوارض و سایر وجوه برای انواع کالاهای تولیدی و خدمات موضوع ماده 4 و همچنین برقراری عوارض به درآمدهای ماخذ محاسبه مالیات را توسط شورای اسلامی شهر ممنوع کرده است و نیز قانون اخیرالتصویب مالیات بر ارزش افزوده نیز بر همین ممنوعیت حکم میدهد. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نیز در موارد مشابه حکم به ابطال چنین مصوباتی داده است٬ برای نمونه دادنامههای 1475 ـ 12/12/1386 و 1299 ـ 9/11/1386 متاسفانه گویی برخی شوراها برای هر مصوبه یک رأی دیوان میخواهند. با عنایت به عرایض فوق جهت جلوگیری از تضییع حقوق کشاورزان که تولیدکنندگان واقعی ملی میباشند و با خشکسالیهای پی در پی و این گونه عوارض غیرقانونی وگرانی مواد لازم از قبیل بذر و کود و سموم کشاورزی به استیصال رسیدهاند و در جهت منویات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی و با عنایت به رویه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در موارد مشابه٬ ابطال مصوبه شماره 42 ـ 20/10/1386 شورای اسلامی شهر زیدآباد بند 5 ـ 3 و جدول پیوست آن در آن قسمت که اقدام به وضع عوارض برای موتورهای آبکشی کرده است مورد استدعاست.»

متن قسمت مورد اعتراض مصوبه به قرار زیر است:

«5 ـ 3) هزینه خدمت دهی موتورهای آبکشی واقع در محدوده استحفاظی شهر:

الف: با دبی بالای 6 اینچ ماهیانه 000/500/1 ریال

ب: با دبی 6 اینچ ماهیانه 000/200/1 ریال

ج: با دبی 4 اینچ ماهیانه 000/000/1 ریال

د: با دبی پایینتر از 4 اینچ ماهیانه 000/800 ریال

منبع : روزنامه رسمی