کمک به مصدومین

وظیفه شهروندان در مقابل اشخاص در معرض خطر

وظیفه شهروندان در مقابل اشخاص در معرض خطر

هر کس شخص یا اشخاصی را مشاهده کند که در معرض خطر جانی هستند، اعم از این که ناشی از حادثه رانندگی باشد یا حادثه دیگر و بتواند با اقدام فوری خود یا کمک طلبیدن از دیگران یا اعلام فوری به مراجع یا مقامات صلاحیتدار از وقوع خطر یا تشدید نتیجه آن جلوگیری کند و با وجود استمداد یا دلالت اوضاع و احوال بر ضرورت کمک، از اقدام به امر خودداری کند، به حبس تا یک سال یا جزای نقدی تا 50 هزار ریال محکوم خواهد شد.

وظیفه مراکز دولتی در مقابل حادثه دیدگان

مسئولان مراکز درمانی اعم از دولتی یا خصوصی که از پذیرفتن شخص ۀسیب دیده و اقدام به درمان او یا کمک های اولیه خودداری کنند، به حداکثر مجازاتهای گفته شده محکوم می­شوند. برابر قانون، دولت مکلف است در شهرها و راهها به تناسب احتیاج مراکز درمان فوری(اورژانس) و وسایل انتقال مصدومان و بیماران نیازمند به کمک فوری ایجاد و فراهم کند.

مسئولیت اشخاصی که بر اساس قانون مکلف به کمک به آسیب دیده ها هستند

اگر افرادی که بر اساس الزام قانون و یا شغل خود مکلف به یاری رساندن به افراد آسیب دیده و یا در معرض خطر جانی هستند به وظیفه خود عمل نکنند، محکوم به حبس از 6 ماه تا 3 سال خواهند شد مانند مامور آتش نشانی که در حادثه آتش سوزی فعالیتهای امدادی انجام ندهد.

وظیفه راننده در برابر حادثه دیده

هر گاه بعد از یک حادثه رانندگی، راننده علیرغم داشتن توان کمک به مصدوم یا مصدومان یا استمداد از ماموران انتظامی از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب قانونی، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند مجازات قانونی او تشدید خواهد شد و دادگاه نمیتواند در مجازات او تخفیف دهد. اما در صورتی که راننده به مصدومین کمک های لازم را(رساندن آنان به مراکز درمانی یا اطلاع به ماموران انتظامی و ...) انجام دهد دادگاه در مجازات وی تخفیف خواهد داد.

منبع : معاونت حقوقی و امور مجلس