تدوین دستورالعمل انتخاباتی می تواند چراغ راهی برای انتخابات سالم باشد

یک حقوقدان گفت ‌ تدوین دستورالعمل برای انتخابات سالم که دارای جنبه مراقبتی و نظارتی است می‌تواند چراغ راهی به سوی انتخابات سالم باشد

یک حقوقدان گفت:‌ تدوین دستورالعمل برای انتخابات سالم که دارای جنبه مراقبتی و نظارتی است می‌تواند چراغ راهی به سوی انتخابات سالم باشد.

حسین ساعتچی‌یزدی، با اشاره به اظهارات اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه قوه قضائیه دستورالعملی را برای انتخابات سالم تدوین کند، گفت: در قانون انتخابات موارد مربوط به تخلفات و جرایم مربوط به انتخابات تدوین شده است و به نظر نمی‌رسد که در بحث قانون انتخابات کمبودی داشته باشیم، همچنین در قانون وظیفه‌ای برای قوه قضائیه برای تدوین دستورالعمل پیش‌بینی نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به مسائلی که اخیرا رخ داده تخلفات انتخاباتی را می‌توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد. یکی تخلفات انتخاباتی مربوط به تبلیغات انتخاباتی و هزینه‌هایی است که صرف تبلیغات می‌شود که این هزینه‌ها می‌تواند از طریق تزریق پول‌های کثیف باشد.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: دومین مورد از انتخابات ناسالم انتخاباتی است که در جریان برگزاری این انتخابات قانون رعایت نشود و جرایم و تخلفی از سوی نامزدها و شرکت کنندگان و مجریان انتخابات صورت گیرد.

این وکیل دادگستری بیان کرد:‌ با توجه به صحبت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی می‌توان اینگونه برداشت کرد که باید از تجربیات گذشته استفاده کرد تا دیگر شاهد تخلفات انتخاباتی نباشیم و قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به تخلفات و جرایم انتخاباتی قاطع باشد.

ساعتچی‌یزدی تصریح کرد: اگر قانون انتخابات از نظر رئیس مجلس نیاز به اصلاح داشت می‌توانست در قالب یک طرح از طریق نمایندگان مجلس به تصویب برسد و نیازی نبود که رئیس مجلس از قوه قضائیه برای ایجاد دستورالعمل درخواست کند؛ بنابراین این موضوع نشان می‌دهد که ما نیازی به اصلاح قانون در این رابطه نداریم.

وی با بیان این‌که «صحبت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر تدوین دستورالعمل را مثبت ارزیابی می‌کنم» اظهار کرد: دلیل بیان این صحبت‌ها این است که برای انتخابات آینده که از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است بتوانیم از تجارب گذشته استفاده کنیم و انتخابات سالم توام با حفظ حقوق ملت را برگزار کنیم.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: یکی از وظایف قوه قضائیه پیشگیری از وقوع جرم است که می‌تواند با تدوین چنین دستورالعملی از جرایم احتمالی انتخابات پیشگیری کند، اما آنچه که حایز اهمیت است اجرای دقیق قوانین و انجام وظایف نظارتی سه قوه است که دستور العمل می‌تواند در این چارچوب تدوین شود.

ساعتچی‌یزدی اظهار کرد: این دستورالعمل که جنبه نظارتی و مراقبتی دارد می‌تواند چراغ راهی برای انتخابات سالم و با حفظ حقوق ملت باشد.

منبع : ایسنا