طرح ارتباط چهره به چهره در مساجد برای بررسی مشکلات قضایی مردم

رییس کل دادگستری خراسان شمالی بر لزوم اقدامات پیشگیرانه برای کاهش جرایم و کاهش جمعیت کیفری تاکید کرد

رییس کل دادگستری خراسان شمالی بر لزوم اقدامات پیشگیرانه برای کاهش جرایم و کاهش جمعیت کیفری تاکید کرد.    

پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی - راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم - نقش پلیس در پیشگیری از وقوع جرم - ضرورت کاهش جمعیت کیفری با استفاده از تأسیسات حقوقی مندرج در قانون مجازات اسلامی - کاهش جمعیت کیفری مستلزم راهکار فرهنگی و حقوقی 

حجت‎الاسلام و المسلمین «نورالله قدرتی» با بیان اینکه دادگستری استان خراسان شمالی برنامه‎ها و اقداماتی برای کاهش جمعیت کیفری در دستور کار دارد، اظهارکرد: تمامی برنامه‎های مد نظر در حوزه پیشگیری از جرم پس از تهیه و قبل از ابلاغ و اجرایی شدن به تهران ارسال خواهد شد تا به تصویب برسد .

وی اضافه کرد: همچنین تلاش داریم با برگزاری نشست‎های مختلف با نهادهای مرتبط در زمینه پیشگیری از وقوع جرم در استان به دنبال راهکارهایی برای کاهش بزه در استان باشیم.

وی با اشاره به یکی از نشست‎های برگزارشده با عنوان « نقش روحانیت در پیشگیری از وقوع جرم» هم تصریح کرد: این همایش با هدف بررسی وضعیت اعتیاد، ‌طلاق، ضرب و جرح و... در خراسان‏شمالی و در 8 حوزه قضایی برگزار شد. قدرتی خاطرنشان کرد: در این همایش 400 روحانی شرکت داشتند و در زمینه پیشگیری از وقوع جرم برنامه‏هایی تدوین شد.

مقام ارشد قضایی استان خراسان‏شمالی در ادامه سخنانش با اشاره به برنامه‎های معاونت اجتماعی دادگستری این استان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم نیز توضیح داد:  30 برنامه پژوهشی، فیلم ، گفت و گوی چهره به چهره در مساجد و... از سوی معاونت اجتماعی در حال اجراست.

راهکارهای کاهش جمعیت کیفری - کاهش جمعیت کیفری ، در گرو تغییر نگرش در جامعه - تلاش همه جانبه برای کاهش جمعیت کیفری 

وی ادامه داد: خوشبختانه از طرح ارتباط رو در رو در مساجد استقبال خوبی شده است به طوری که هر هفته در یکی از مساجد استان، مردم سوالات خود را از نزدیک با مسئولان مطرح می‏کنند و مشکلات آنان مورد بررسی قرار می‎گیرد.

وی همچنین با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش در جامعه، تصریح کرد: شورای حل اختلاف استان هم با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دادگستری در راستای نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش گام بر می‏دارد که این مهم کمک شایانی به کاهش جمعیت کیفری زندانهای خراسان‏شمالی کرده است.

 برخورد قاطع با مفاسد اداری

رییس کل دادگستری خراسان شمالی در ادامه این گفت وگو درباره اولویت برنامه‎های دادگستری همگفت: برخوردهای قاطع قضایی با مفاسد اداری و زمین‏خواری با توجه به منویات مقام معظم رهبری وفعال کردن شورای حفظ حقوق بیت المال، تقویت دادگستری در پیشبرد اقتصاد مقاومتی، نیازسنجی استان برای اجرای آیین دادرسی کیفری، آموزش به ضابطان قضایی و... از جمله برنامه‏های در دستور کار است.

قدرتی تصریح کرد: پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‎های اجتماعی ، ساماندهی در اجرای احکام ، افزایش رضایت مراجعان، تسریع و دقت در رسیدگی به پرونده جرائم مخل امنیت اجتماعی ، تقویت و توسعه شوراهای حل اختلاف و ترویج فرهنگ صلح و سازش، افزایش اعتماد عمومی، ارتقای وضعیت دادرسی  هم از سایر برنامه‏های مد نظر است.

وی با بیان اینکه حمایت از خانواده زندانیان نیز از موضوعاتی است که در دستور کار دادگستری قرار دارد، تصریح کرد: نگاه حمایتی به خانواده زندانیان یکی از اهداف ما محسوب می‏شود به طوری که با بررسی وضعیت خانواده‏های زندانیان و حمایت از آنها می‏توانیم در کاهش بروز بزه و جرم در جامعه و همچنین پیشگیری از بروز آسیبهای اجتماعی در این خانواده‎ها گام‌های موثری برداریم.

مقام ارشد قضایی استان خراسان شمالی همچنین بیان کرد: گسترش نظام مشاوره قضایی در استان، توسعه و تعمیق آگاهی حقوقی مردم و ... از دیگر موارد است .

بایدها و نبایدهای استفاده از فناوری برای کاهش جمعیت کیفری - بهره گیری از ظرفیت های قانونی جدید برای کاهش جمعیت کیفری 

 راه‎اندازی دفاتر خدمات الکترونیک گامی برای کاهش اطاله دادرسی

قدرتی همچنین در ادامه سخنانش به راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در این استان اشاره  و خاطرنشان کرد: قصد داریم در سال جاری خدمات این دفاتر را گسترش دهیم.  وی یادآورشد: خوشبختانه راه‌اندازی این دفاتر سبب کاهش تردد ارباب رجوع به محاکم قضایی و همچنین کاهش اطاله دادرسی شده است.

 لزوم کاهش عناوین مجرمانه

قدرتی درباره راهکارهای کاهش جمعیت کیفری نیز تصریح کرد: اگر دستورالعمل‎های قوه قضاییه در راستای کاهش جمعیت کیفری اجرایی شود به طور حتم به میزان 60تا 70درصد از جمعیت کیفری کاسته خواهد شد.البته این مهم نیازمند همکاری همه نهادهاست .

وی با اشاره به تحمیل هزینه نگهداری زندانیان به بیت‎المال هم گفت: حدود 200هزار زندانی ثابت و 100هزار زندانی غیر ثابت در کشور وجود دارد که اگر به طور متوسط روزی 50هزار تومان برای هر زندانی صرف شود مبلغ زیادی باید هزینه کنیم؛ بر این اساس باید مجلس با تصویب قوانینی در راستای کاهش جمعیت کیفری کشور قدم بردارد .همچنین قضات به جای مجازات‏ حبس باید در مورد مجرمان جرایم غیرعمد و غیر خطرناک و نافی امنیت از مجازات های جایگزین استفاده کنند.

تاثیر تعلیق اجرای مجازات در کاهش جمعیت کیفری - نقش شورای حل اختلاف در کاهش جمعیت کیفری 

رییس کل دادگستری خراسان شمالی تاکید کرد: در حال حاضر 2هزار عنوان مجرمانه وجود دارد که باید این عناوین کاهش یابد .

منبع : روزنامه حمایت