ضرورت و اهمیت ارتباط بین دستگاه قضایی و دانشگاه ها

جمعی از دانشجویان رشته معارف اسلامی و حقوق دوره‌های دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی دانشگاه امام صادق (ع) ضمن بازدید از شعب دادسرا و دادگاه نظامی در کارگاه آموزشی با عنوان «آشنایی با دادرسی نیروهای مسلح» شرکت کردند

جمعی از دانشجویان رشته معارف اسلامی و حقوق دوره‌های دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی دانشگاه امام صادق (ع) ضمن بازدید از شعب دادسرا و دادگاه نظامی در کارگاه آموزشی با عنوان «آشنایی با دادرسی نیروهای مسلح» شرکت کردند.

جعفر صادق‌منش مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش سازمان قضایی نیروهای مسلح در ابتدای این بازدید، حضور دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) را سرآغازی برای همکاری بین این دانشگاه و سازمان قضایی دانست و تصریح کرد: با امضاء تفاهم‌نامه بین سازمان قضایی نیروهای مسلح و دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) این همکاری تنگاتنگ و جدی‌تر دنبال می‌شود.

وی گفت: در رسانه‌ها و سخنان عموم مسئولان بر لزوم ارتباط بین دانشگاه‌ها و صنعت صحبت می‌شود، در حالی که در برخی موارد همانند حوزه دادرسی نظامی، ضرورت و اهمیت ارتباط واحدهای قضایی با دانشگاها کمتر از صنعت نیست.

صادق‌منش افزود: آشنایی دانشگاه‌ها با مسائل مربوط به حوزه دادرسی نظامی می‌تواند منتهی به شناخت واقعیت ها، پیچیدگی‌ها و موانع عدالت کیفری در این حوزه شود تا نخبگان و صاحب نظران دانشگاهی با تولید آثار علمی و پژوهشی معطوف به نیازهای واقعی، بخشی از نیازهای علمی و پژوهشی سازمان قضایی نیروهای مسلح را مرتفع کنند.

وی در ادامه به تشریح جایگاه و نقش سازمان قضایی نیروهای مسلح در تامین امنیت کشور پرداخت و گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح در انجام وظایف خود، با ظرافت و دقت، سازوکارهای پیچیده‌ای را به کار می گیرد تا بتواند همراه با تأمین عدالت قضایی و حفظ حقوق شهروندی متهمان و شاکیان، به اقتدار نیروهای مسلح و حفظ اسرار آنها لطمه‌ای وارد نشود.

در ادامه، کارگاه آموزشی با عنوان «آشنایی با دادرسی نیروهای مسلح» با تدریس محمدرضا یزدانیان معاون اول دادستان نظامی استان تهران برگزار شد که در آن شرکت‌کنندگان با ساختار تشکیلاتی، ترکیب و صلاحیت دادگاه‌ها و دادسراهای نظامی، فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها و بخشی از کارنامه سازمان در رسیدگی به پرونده های ملی آشنا شدند.

سپس دانشجویان رشته حقوق دوره‌های دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی دانشگاه امام صادق (ع) با بازدید از شعب دادسرا و دادگاه و اجرای احکام دادسرای نظامی با نحوه کار در سازمان قضایی نیروهای مسلح آشنا شدند. شرکت در یکی از جلسات علنی یکی از شعب دادگاه نظامی تهران از جمله برنامه‌های این بازدید بود که با استقبال حاضران مواجه شد.

منبع : ایسنا