آرای دیوان عالی کشور نیاز به تایید به مرجع دیگری ندارد

معاون دیوان عالی کشور گفت آرای دیوان عالی کشور شرعی و قانونی است و نیاز به تایید مرجع دیگری ندارد

معاون دیوان عالی کشور گفت: آرای دیوان عالی کشور شرعی و قانونی است و نیاز به تایید مرجع دیگری ندارد.

آرای دیوان عالی کشور نیاز به تایید مرجع دیگری نداردبه گزارش اجتماعی باشگاه خبرنگاران، به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، ابراهیم ابراهیمی معاون قضایی دیوان عالی کشور در بازدید دانش پژوهان مرکز آموزش‌های تخصصی فقه وابسته به مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) از دیوان عالی کشور گفت: آرای دیوان عالی کشور شرعی و قانونی است و نیاز به تایید مرجع دیگری ندارد.

وی درباره فعالیت‌های علمی این نهاد اظهار کرد: اکنون دیوان علاوه بر انتشار کارنامه علمی آرای هیأت عمومی، کتاب آرای وحدت رویه از سال 1323 را نیز منتشر کرده است.

ابراهیمی با تاکید برجایگاه دیوان عالی کشور از منظر فقه شیعه گفت: در این باره دانش پژوهان مرکز تخصصی فقه می‌توانند مقاله‌هایی علمی را تهیه کنند. دیوان عالی نیز از نویسنده بهترین مقاله تقدیر خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رحمت الله عروجی، رئیس شعبه شش دیوان عالی کشور نیز در این دیدار گفت: این نهاد، عالی ترین سطح قوه قضاییه است و در دو بعد حقوقی و کیفری به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند، همچنین پرونده های مورد رسیدگی دیوان در بالاترین حد جرایم قرار دارند.

وی با بیان اینکه پرونده‌های کیفری دیوان عالی کشور پرونده‌هایی بوده که در محاکم کیفری استان مورد رسیدگی قرار گرفته است، افزود: این پرونده‌ها برای تجدیدنظر خواهی به دیوان عالی ارجاع می شود که تایید یا رد (ابرام یا نقض) شود.

عروجی افزود: از دو سال پیش در پرونده‌هایی که محکوم به از طریق اعمال ماده 18 درخواست رسیدگی دارند برخی از شعبات به صورت اختصاصی به آنها رسیدگی می‌کنند.

وی افزود: بر اساس تصریح قانون اساسی و ماده 214 قانون آیین دادرسی کیفری اگر قاضی در رسیدگی به یک پرونده مواد قانون را نیابد، باید به منابع معتبر فقهی برای صدور حکم مراجعه کند.

این قاضی دیوان عالی کشور اظهار کرد: کار قضایی کار انبیا و اولیاست و فردی که در چنین جایگاهی قرار می‌گیرد باید علم، فهم و خدابینی را در کنار هم داشته باشد.

منبع : باشگاه خبرنگاران