دستورالعمل تبدیل وضعیت کارمندان رسمی آزمایشی(بخشنامه شماره 12175 93 200 مورخ 11 9 1393 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور )

دستورالعمل تبدیل وضعیت کارمندان رسمی آزمایشی (بخشنامه شماره 12175 93 200 مورخ 11 9 1393 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور)

 دستورالعمل تبدیل وضعیت کارمندان رسمی آزمایشی (بخشنامه شماره 12175/93/200 مورخ 11/9/1393 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور)

مشاهده و دانلود متن کامل بخشنامه در فرمت پی دی اف (pdf)

بخشنامه به کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری

شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسه مورخ 19/8/1393 به منظور تحقق بند دو سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر «عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی» و به استناد ماده دو آیین‌نامه اجرایی تبصره سه ماده (46) قانون مدیریت خدمات کشوری، «دستورالعمل تعیین وضعیت کارمندان آزمایشی» را در (10) ماده و پنج تبصره، به انضمام «فرم تعیین وضعیت کارمندان آزمایشی» تصویب نمود؛ مراتب به همراه راهنمای تکمیل فرم، جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، تأیید صلاحیت کارمندان آزمایشی و تعیین وضعیت آنان، بر اساس دستورالعمل پیوست صورت خواهد پذیرفت و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی است.

مقتضی است به منظور اجرای دقیق این دستورالعمل، واحدهای منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی، نسبت به آموزش اجرای دستورالعمل و شیوه تکمیل فرم مربوط، اقدام نمایند.

دستورالعمل تعیین وضعیت کارمندان آزمایشی

به استناد ماده دو آیین‌نامه اجرایی تبصره سه ماده (46) قانون مدیریت خدمات کشوری، وظایف کارگروه تخصصی تعیین صلاحیت کارمندانی که دوره آزمایشی خود را طی می‌نمایند و نحوه تأیید صلاحیت و تعیین وضعیت این کارمندان به شرح ذیل است.

ماده 1- کارگروه تخصصی تعیین صلاحیت کارمندان رسمی دستگاه اجرایی که در این دستورالعمل کارگروه نامیده می‌شود، وظایف زیر را برعهده دارد:

الف- بررسی اطلاعات اخذ شده در قالب فرم پیوست این دستورالعمل با عنوان «تعیین وضعیت کارمندان آزمایشی» که بر اساس راهنمای تکمیل فرم، تنظیم می‌شود.

ب- ارزیابی صلاحیت کارمندانی که دوره آزمایشی خود را طی می‌نمایند (مدت سه سال اول یا دو سال تمدیدی).

ج- تصمیم‌گیری در خصوص ادامه خدمت کارمندان آزمایشی مطابق با یکی از روش‌های موضوع ماده (46)‌ قانون مدیریت خدمات کشوری و ساز و کارهای مذکور در این دستورالعمل.

د- رسیدگی به شکایات کارمندان در مورد نتایج ارزیابی.

تبصره 1- تبدیل وضعیت کارمندان آزمایشی به رسمی علاوه بر طی شرایط مذکور در این دستورالعمل، منوط به گذراندن سه سال دوره آزمایشی بوده و در صورت تمدید، گذراندن دو سال دوره آزمایشی الزامی است.

تبصره 2- تبدیل وضع کارمندان آزمایشی به پیمانی و یا لغو حکم آن‌ها نیاز به طی کامل دوره‌های سه ساله و یا دوساله آزمایشی ندارد.

تبصره 3- واحدهای منابع انسانی (یا عناوین مشابه) در دستگاه‌های اجرایی، وظایف دبیرخانه‌ای کارگروه را برعهده دارند.

ماده 2- فرایند جمع‌آوری اطلاعات و اخذ تصمیم، به ترتیب ذیل است.

الف- دبیرخانه موظف است حداقل شش ماه قبل از انقضاء مدت سه سال اول و یا مهلت دو سال تمدید شده، فرم «تعیین وضعیت کارمندان آزمایشی» را برای واحد محل خدمت کارمند ارسال و همزمان از واحدهای گزینش، آموزش، تخلفات اداری، ارزیابی عملکرد، مسئول سامانه حضور و غیاب و... اطلاعات لازم را مطابق با دستورالعمل استعلام نماید.

ب- واحدهای ذیربط موظفند حداکثر ظرف مدت 10 روز، نسبت به تکمیل دقیق فرم‌ها و تنظیم پاسخ صریح و شفاف به استعلام‌ها و ارسال آن‌ها به دبیرخانه کارگروه (واحد منابع انسانی) اقدام نمایند.

فرم کارکنان شاغل در واحدهای ذیربط نظیر ادارت شهرستان ها، مدیریت ها، ادارات کل، مراکز، معاونت ها و... و برخی از واحدهای عملیاتی بزرگ (مانند بیمارستان ها، زندان ها و مجتمع های ورزشی) حسب تشخیص کارگروه موضوع ماده یک، توسط مدیر این واحدها تکمیل و به تأیید رییس یا مقام بالاتر می رسد (قسمت اول و دوم ردیف 14 فرم موضوع ماده یک).

ج- دبیرخانه موظف است حداکثر ظرف مدت 20 روز، فرم ها و استعلام های دریافت شده را به منظور کسب اطمینان از صحت و کیفیت اطلاعات، بررسی و نتیجه را برای اخذ تصمیم به کارگروه ارسال نماید و در صورت نیاز به اصلاح اطلاعات، دبیرخانه باید پیش از ارسال فرم ها به کارگروه، اصلاحات لازم را در تعامل با واحدهای ذیربط اعمال نماید.

د- کارگروه موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به بررسی مستندات و اتخاذ تصمیم در مورد کارمندان ذیربط اقدام نماید.

هـ- دبیرخانه موظف است حداکثر ظرف مدت یک هفته، بر اساس تصمیمات متخذه، احکام را صادر نماید.

ماده 3- تبدیل حکم استخدامی کارمند پس از طی دوره آزمایشی سه ساله و یا دو ساله (تمدیدی) به رسمی، مشروط به احراز شرایط ذیل است:

الف- ارائه گواهینامه های مربوط به گذراندن دوره های آموزشی، مطابق با نظام آموزش کارکنان دولت.

ب- اخذ تأیید گزینش مبنی بر بلامانع بودن تبدیل وضعیت کارمند از آزمایشی به رسمی.

ج- عدم محکومیت به یکی از مجازات های بند «ب»، «ج»، «د»، «هـ»، «و» و «ز» ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری در طول دوره آزمایشی.

د- کسب حداقل 185 امتیاز از مجموع امتیازات کسب شده بر اساس فرم «تعیین وضعیت کارمندان آزمایشی» در طول دوره آزمایشی، موضوع ماده یک این دستورالعمل.

تبصره: در صورت کسب حداقل 185 امتیاز (مذکور در ردیف د) و عدم طی دوره آزمایشی مقرر و یا عدم دریافت نظر گزینش، دوره آزمایشی کارمند، دو سال تمدید می شود و در صورت عدم گذراندن دوره آموزشی در مدت 5 سال (آزمایشی)، کارمند به پیمانی تبدیل وضع می یابد.

ماده 4- چنانچه کارمند، بر اساس موضوع ماده سه به رسمی تبدیل وضع نیابد؛ مشروط به طی دوره های آموزشی مقرر، مطابق امتیازی که کسب می نماید به یکی از حالت های ذیل تبدیل وضع می یابد (مطابق با تبصره ماده 46 قانون مدیریت خدمات کشوری).

الف- بین 165 تا 185 امتیاز؛ تمدید دو ساله دوره آزمایشی

ب- بین 135 تا 165 امتیاز؛ تبدیل به استخدام پیمانی

ج- کمتر از 135 امتیاز؛ لغو حکم و پایان خدمت

ماده 5- در مورد افرادی که مشمول بند الف ماده چهار می شوند؛ پس از طی دوره دو ساله آزمایشی تمدید شده و گذراندن دوره های آموزشی مقرر، مشروط به کسب امتیاز مذکور در بندهای این ماده با وی به یکی از روش های زیر رفتار می شود.

الف- بالاتر از 18 امتیاز؛ تبدیل به استخدام رسمی

ب- بین 135 تا 185 امتیاز؛ تبدیل به استخدام پیمانی

ج- کمتر از 135 امتیاز؛ لغو حکم و پایان خدمت

تبصره: اعمال هر یک از حالت های استخدامی مذکور در بندهای «الف» و «ب» مواد چهار و پنج، پس از کسب امتیاز لازم، مشروط به تأیید گزینش برای همان حالت است.

ماده 6- دستگاه موظف است به منظور صیانت از حقوق کارمندان خود نسبت به اجرای فرایند مذکور در این دستورالعمل، به موقع اقدام نماید. چنانچه در پایان سه سال دوره آزمایشی، به دلیل عدم طی فرآیند مذکور در این دستورالعمل، صلاحیت های کارمند احراز نگردد؛ دوره آزمایشی فرد، دو سال تمدید می شود و در پایان پنج سال در صورتی که مطابق با این دستورالعمل، صلاحیت کارمند برای رسمی شدن به هر دلیل به تأیید کارگروه نرسد، به تشخیص بالاترین مقام دستگاه، کارمند به پیمانی تبدیل وضع می یابد یا حکم وی لغو می گردد.

ماده 7- در خصوص کارمندانی که در طول دوره آزمایشی به دستگاه دیگری انتقال می یابند و یا مأمور می شوند، در صورت انتقال، ارزیابی و تأیید صلاحیت آنها در دستگاه مقصد و در صورت مأموریت، در دستگاه مبدآ، انجام خواهد شد.

ماده 8- کارگروه دستگاه اجرایی مجاز است در صورت تعدد مشمولین این دستورالعمل در واحدهای استانی، نسبت به تشکیل کارگروه استانی با عضویت حداقل سه نفر و با مسئولیت بالاترین مقام استانی اقدام نماید؛ تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه های استانی پس از تأیید توسط کارگروه تخصصی دستگاه در مرکز، قابلیت اجرا خواهد داشت.

ماده 9- یک نسخه از فرم «تأیید وضعیت کارمندان آزمایشی» که به تأیید کارگروه رسیده است باید در پرونده پرسنلی کارمند، نگهداری شود.

ماده 10- دستگاه اجرایی موظف است نسخه ای از فرم تکمیل شده کارمندانی که مطابق این دستورالعمل، رسمی می شوند را به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه کارمند ایران (karmandiran.ir) برای معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ارسال نماید تا پس از تأیید فرایند طی شده، نسبت به صدور شماره کارمندی رسمی اقدام شود.

محمود عسکری آزاد- جانشین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور

منبع : شناسنامه قانونی