پروین موارد مطروحه در منشور حقوق شهروندی آرمانی و دور از دسترس نباشد

یک وکیل دادگستری با استقبال از تدوین منشور حقوق شهروندی، گفت که این منشور باید هر چه سریع‌تر تدوین و اجرایی شود

یک وکیل دادگستری با استقبال از تدوین منشور حقوق شهروندی، گفت که این منشور باید هر چه سریع‌تر تدوین و اجرایی شود.

فرهاد پروین  اظهار کرد: در تدوین منشور حقوق شهروندی ابتدا باید واژه «شهروند» تعریف شود. شهروند در تعریف مضیق فقط به اتباع یک کشور اطلاق می‌شود، اما در یک تعریف موسع همه ساکنین کشور اعم از اتباع بیگانگان، پناهندگان، آوارگان و ... را در برمی‌گیرد؛ بنابراین مهم این است که در تدوین چنین منشوری به مفهوم وسیع شهروند توجه شود.

وی افزود: قانون حقوق شهروندی که در حال حاضر وجود دارد صرفا مباحث قضایی را در برمی‌گیرد و از آنجا که حقوق شهروندی شامل حقوق فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، قضایی و مدنی و ... شهروندان است؛ بنابراین تدوین منشور حقوق شهروندی می‌تواند بسیار مفید باشد و تمامی این حقوق را در برگیرد.

این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه مهمتر از تدوین قانون، اجرا و نظارت بر قانون است، ادامه داد: از آنجا که مقررات مختلفی مربوط به حقوق شهروندی در جامعه وجود دارد، ولی مهم آگاه کردن و آموزش همه شهروندان در آشنایی آن‌ها با حقوق اولیه‌شان است.

پروین با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی باید هرچه سریع‌تر تدوین و اجرایی شود، گفت: اصولا حقوق شهروندی با توجه به نیازهای هر جامعه تدوین می‌شود ولی نکته بسیار مهم این است که قوانین مربوط به این حقوق عملی و قابل اجرا باشد و بیش از حد آرمانی و دور از دسترس نباشد. اگر تدوین این منشور بیش از حد طولانی شود، به نتیجه نخواهد رسید.

وی تاکید کرد: باید افراد مختلفی از حوزه، دانشگاه و صنوف مختلف در تدوین چنین منشوری حضور داشته باشند و نمایندگان این حوزه‌ها باید در سطح کوچک‌تر به تدوین و نگارش این منشور بپردازند؛ زیرا اگر تدوین این منشور حالت کنگره و همگانی پیدا کند به نتیجه نخواهد رسید؛ زیرا اختلاف‌نظرها در این زمینه زیاد می‌شود.

منبع : ایسنا