8 5 میلیون کارگر غیررسمی تحت پوشش تامین اجتماعی می روند ؟

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 8 5 میلیون نفر در جامعه وجود دارند که به صورت خانوادگی و یا غیررسمی فعالیت می‌کنند، گفت در این خصوص مقرر شده است این افراد با پرداخت بخشی از حق بیمه، از مزایای تعیین شده برخوردار شوند که آیین نامه اجرایی آن تحت عنوان بیمه فراگیر در دستور کار وزارت کار و رفاه اجتماعی قرار دارد

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 8.5 میلیون نفر در جامعه وجود دارند که به صورت خانوادگی و یا غیررسمی فعالیت می‌کنند، گفت: در این خصوص مقرر شده است این افراد با پرداخت بخشی از حق بیمه، از مزایای تعیین شده برخوردار شوند که آیین نامه اجرایی آن تحت عنوان بیمه فراگیر در دستور کار وزارت کار و رفاه اجتماعی قرار دارد.

محمدحسن زدا ، درباره وضعیت پوشش بیمه‌ای کارگران غیررسمی در کشور اظهار کرد: کلیه افرادی که به هر نحوی در مقابل انجام کار از کارفرما، مزد یا حقوق یا حق‌السعی دریافت می‌کنند، در صورتی که مشمول سایر صندوق های بازنشستگی نباشند مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند.

وی افزود: در این صورت کارفرمایان مربوطه مکلف به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه متعلقه هستند و درخصوص سایر افراد که فاقد رابطه کارگری و کارفرمایی اند می‌توانند نسبت به عقد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری اقدام و از مزایای تعیین شده در قانون تأمین اجتماعی برخوردار شوند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بر اساس آمار و اطلاعات صندوق‌های بیمه‌ای در حال حاضر به غیر از موارد ذکر شده در حدود هشت و نیم میلیون نفر در جامعه وجود دارند که فعالیت آنها یا به صورت خانوادگی است و یا به صورت غیر رسمی فعالیت می کنند گفت: از جمله اینها می‌توان به کشاورزان که فعالیتشان به صورت سهم‌بر است اشاره کرد.

زدا افزود: این گروه فاقد هر گونه رابطه کارگری و کارفرمایی و پوشش بیمه‌ای هستند. در این خصوص مقرر شده است با پرداخت بخشی از حق بیمه این افراد از مزایای تعیین شده برخوردار شوند که آیین نامه اجرایی آن تحت عنوان بیمه فراگیر در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد.

منبع : ایسنا